8 najczęściej popełnianych błędów w content marketingu B2B
Prawdopodobnie spotkałeś się z wieloma artykułami, a może nawet e-bookami poświęconymi content marketingowi B2B oraz błędom, których powinieneś się wystrzegać w swoich działaniach. Jeśli zastanawiasz się nad swoją efektywnością i poprawnością działań, istnieje duże prawdopodobieństwo, że popełniasz wiele identycznych błędów, które popełniają również pozostałe osoby zajmujące się content marketingiem. Tymczasem marketing treści to podstawa skutecznej komunikacji i klucz do sukcesu.
Co to jest content marketing
Content marketing to marketing treści. Można go przedstawić jako formę strategii marketingowej, której zadaniem jest pozyskiwanie leadów. Content marketing opiera się przede wszystkim na:
-
tworzeniu wartościowych dla potencjalnych klientów treści,
-
publikowaniu stworzonych tekstów,
-
przyciągnięciu uwagi grupy docelowej,
-
budowanie wizerunku w sieci,
-
budowaniu zaangażowania grupy docelowej.
Należy podkreślić, iż content marketing wykorzystuje różne formy dotarcia do grupy docelowej z wysokiej jakości treścią. Content marketing tworzy treści o odpowiedniej jakości, które wyczerpują dany temat. Wszystkie tworzone treści są promowane nie tylko w sieci internetowej i dopasowane do potrzeb i oczekiwań grupy docelowej.
Content marketing może wykorzystywać w tym celu:
-
artykuły
-
badania
-
FAQ
-
grafiki i infografiki
-
prezentacje multimedialne
-
raporty branżowe
-
recenzje produktów
-
recenzje usług
-
webinary
-
wideo
To tylko wybrane z form przekazywanych treści w ramach marketingu treści.
Korzyści i cele content marketingu
Content marketing wpływa na wizerunek firmy w grupie docelowej klientów. Doskonale sprawdza się przy nawiązywaniu relacji z potencjalnymi klientami. Umożliwia pozostawanie w kontakcie z dotychczasowymi klientami marki. Pomaga zbudować zaufanie do marki i wykorzystywany jest do budowania lojalności u dotychczasowych klientów firmy. Marketing treści wykorzystywany jest przez firmy w celu poprawy widoczności w sieci internetowej i lead generation.
Content marketing a SEO
Co to SEO? SEO to Search Engine Optimization, przez co rozumie się optymalizację strony internetowej pod wyszukiwarkę internetową. Zadaniem SEO jest przede wszystkim osiągnięcie jak najwyższej pozycji w wyszukiwarce internetowej. Marketing treści ma zauważalny związek z SEO. Optymalizacja strony internetowej pod SEO, to również optymalizacja tekstu. Przygotowanie treści w ramach content marketingu opiera się na umieszczeniu w treści tekstu odpowiednio dobranych słów kluczowych. To również stworzenie nowych treści, w tym m.in. artykułów SEO. Marketing treści opiera się również na dodaniu odpowiednich nagłówków do poszczególnych części tekstu oraz wstawienie do treści obiektów graficznych. Ważną rolę w content marketingu odgrywa również linkowanie wewnętrzne. Stworzenie treści w ramach content marketingu jest trudnym zadaniem. Wynika to z dwóch czynników. Po pierwsze, treści tworzone muszą uwzględniać roboty Google. Oznacza to, iż pod względem technicznym i zawartości tekstu, treść musi posiadać pewne cechy, jak np. nagłówki i słowa kluczowe. Po drugie, tekst musi być atrakcyjny dla grupy docelowej. Jeśli treść nie będzie atrakcyjna i ciekawa dla grupy docelowej, nie masz szans na nawiązanie relacji z potencjalnymi klientami.
Content marketing dla B2B
W przeciwieństwie do przedsiębiorstw B2C, cykl zakupowy w sektorze B2B jest długi. Konieczne jest przy tym pozostawanie w kontakcie przez cały cykl zakupowy z potencjalnymi klientami. Marketing treści ma za zadanie dostarczyć Twojej grupie docelowej odpowiedniej jakości treści, które wpłyną na chęć podtrzymania kontaktu z Tobą, a przy tym pomogą Ci zbudować odpowiedni wizerunek w grupie docelowej i kształtować obraz firmy godnej zaufania. Content marketing umożliwi Ci zbudowanie wizerunku specjalisty w danej dziedzinie, który wyróżnia się obszerną wiedzą i bogatym doświadczeniem. Specyfika sektora B2B zdecydowanie różni się od sektora B2C. Decyzje zakupowe podejmowane są w oparciu o inne czynniki.
Najczęściej popełniane błędy w content marketingu
Jak już zostało wspomniane, przedsiębiorcy i działy marketingu znają specyfikę content marketingu. Niestety pomimo posiadania wiedzy na jego temat, w dalszym ciągu powielają błędy, które wpływają na problemy z osiąganiem celów przez firmę. Jakie są najczęściej popełniane błędy w marketingu treści? Do typowych błędów zaliczyć można:
-
Brak komunikacji z grupą docelową.
-
Brak monitorowania postępów i analizy działań.
-
Brak określonej grupy docelowej.
-
Brak reklamy.
-
Brak różnicowania treści.
-
Brak strategii działania.
-
Nie pamiętasz o SEO.
-
Nieodpowiednia dystrybucja treści.
Możliwe, że nie zdajesz sobie sprawy z tego, że brak komunikacji z grupą docelową wpływa na osiąganie Twoich celów. Postaraj się nawiązać komunikację ze swoją grupą docelową. Żeby osiągnąć efekty, musisz monitorować efektywność podejmowanych działań i postępy wprowadzanych zmian. Często spotykanym błędem w marketingu treści jest brak określonej grupy docelowej. Ludzie piszą do wszystkich, a nie do tej grupy, która obejmuje potencjalnych klientów. Kolejnym błędem w marketingu treści jest brak wykorzystywania możliwości reklamy i promocji. Nie promujesz się ani w Google, ani w mediach społecznościowych. Dużym problemem, zwłaszcza początkujących osób, jest brak różnicowania treści. Co to oznacza? Że koncentrujesz się wyłącznie na słowie pisanym. Pomijasz infografiki, wideo i inne formy przekazu. Dużym błędem działań w ramach content marketingu B2B jest brak uwzględnienia SEO w treści. Nie chodzi o to, abyś w tekście umieszczał do oporu słowa kluczowe. Chodzi o to, abyś tak stworzył tekst, aby znalazły się w nim słowa kluczowe w takiej ilości i rozmieszczeniu, że tekst wygląda naturalnie. Odpowiednia optymalizacja jest ważna w marketingu treści. Aż wreszcie… nie masz co liczyć na efekty, jeśli nie masz przygotowanej odpowiedniej strategii działania.