Skuteczne generowanie leadów jest dla wybranych
Skuteczne generowanie leadów wymaga zaangażowania w podejmowanie działania. Oczywistym jest, że laik nie będzie odnosił sukcesów w tym kierunku, chyba że przypadkiem. Nic natomiast nie stoi na przeszkodzie, aby zwiększać swoją wiedzę i doświadczenie w tym kierunku. Ponieważ generowanie leadów jest tego warte.
Generowanie leadów – wymysł współczesnego marketingu
Generowanie leadówm przez niektórych postrzegane jest jako wymysł współczesnych marketerów, którzy próbują wmówić przedsiębiorcom i sprzedawcom, że są niezastąpieni. I jest w tym trochę prawdy. Ciężko sobie wyobrazić rozwój przedsiębiorstwa i osiągnięcie sukcesu finansowego bez odpowiedniej reklamy i strategii marketingowej. Z uwagi na wzrost znaczenia Internetu, współczesne pozyskiwanie klienta i strategie marketingowe opierają się przede wszystkim na działaniach w sieci. Żeby nakłonić potencjalnych klientów do zakupu produktów lub usług oferowanych przez firmę, musisz pozyskiwać leady, czyli generować je.
Czym jest generowanie leadów
Generowanie leadów należy rozpocząć od wyjaśnienia, czym jest lead. Lead to kontakt do potencjalnego klienta firmy wraz z różnorakimi informacjami na jego temat, dzięki którym firma może wskazać na podobieństwo do persony, a także określić stopień jego zainteresowania ofertą firmy i zaklasyfikować go do określonej grupy leadów. Czyli zależnie od stopnia zainteresowania ofertą i chęci dokonania zakupu w rozsądnym terminie, do leadów zimnych, ciepłych lub gorących. Zatem przez generowanie leadów należy rozumieć pozykiwanie leadów. Stosuje się w tym celu różnorakie narzędzia i strategie.
Najczęściej spotykane mity na temat generowania leadów
Generowanie leadów nie jest już wiedzą tajemną dostępną dla wybranych. Mimo wszystko na przestrzeni ostatnich lat urosło wiele mitów na ich temat. Wynikają one przede wszystkim z braku wiedzy i doświadczenia w lead generations. Najcześciej spotykane mity zakładają, że:
-
generowanie leadów jest nielegalne,
-
lead generation jest drogie,
-
generowanie leadów nie ma sensu,
-
generowanie leadów to tylko pozyskiwanie potencjalnych klientów,
-
za generowanie leadów odpowiada wyłącznie dział marketingu/sprzedaży,
-
strategie generowania leadów nie muszą być uaktualniane,
-
generowanie leadów jest nieskuteczne,
-
wszystkie strategie generowania leadów są odpowiednie dla każdej branży.
-
Generowanie leadów jest nielegalne
Wiele osób błędnie twierdzi, że generowanie leadów jest nielegalne. Ciężko jest im sobie wyobrazić, że w dobie RODO, GIODO i innych tego typu, pozyskiwanie informacji o użytkownikach Internetu może być legalne. Tymczasem lead generation jest jak najbardziej zgodne z obowiązującymi przepisami prawa. Zatem gromadząc informacje o swoich potencjalnych klientach za pomocą narzędzi marketingowych służących do generowania leadów, nie poniesiesz odpowiedzialności prawnej.
-
Lead generation jest drogie
Kolejnym mitem na temat skutecznego generowania leadów jest ich wysoka cena. Oczywiście, niektóre działania w sieci internetowej są drogie, ale w rzeczywistości można generować leady ponosząc przy tym stosunkowo niskie koszty. Przykładem może być własna strona internetowa, blogowanie, czy działania w social mediach. Poza tym, skuteczne generowanie leadów pociąga za sobą sprzedaż, czyli wpływy finansowe. Zatem gra jest warta świeczki. I warto ponieść nawet większe koszty kampanii marketingowych właśnie po to, aby uzyskać jeszcze większe dochody.
-
Generowanie leadów nie ma sensu
Niektórzy uważają, że generowanie leadów nie ma większego sensu. Ich głównym argumentem jest to, że lead generation to tylko pozyskiwanie potencjalnych klientów. A potencjalni klienci to nie klienci zakupowi. Zatem ponosi się jakieś koszty finansowe na działania, które niekoniecznie będą zakończone sukcesem. Są w błędzie. Przecież generowanie leadów polega na pozyskiwaniu leadów, jak najlepszej jakości leadów. Co oznacza, że wśród nich są potencjalni klienci, którzy podejmą decyzje zakupowe. Zresztą trudno mówić o sprzedaży każdemu klientowi, który wszedł w jakąś interakcje z firmą.
-
Za generowanie leadów odpowiada wyłącznie dział marketingu/sprzedaży
Kolejnym mitem na temat skutecznego generowania leadów jest przekonanie, że za lead generation w firmie odpowiada tylko i wyłącznie jeden dział. To znaczy, że za generowanie leadów odpowiada tylko dział marketingu albo odpowiada za generowanie leadów dział sprzedaży. Tymczasem za generowanie leadów w firmie odpowiedzialny jest zarówno dział marketingu, jak i dział sprzedaży. Najlepsze działania podejmowane przez dział marketingu nie zostaną zakończone sukcesem, jeśli dział sprzedaży nie będzie odpowiednio przygotowany do rozmowy z klientem. I w drugą stronę… Dział sprzedaży musi na czymś działać. Do tego potrzebne są informacje otrzymywane z działu marketingu.
-
Strategie generowania leadów nie muszą być uaktualniane
Wiele osób tkwi w błędnym przekonaniu, że strategie generowania leadów nie muszą być zmieniane ani uaktualniane. Uważają, że jeśli coś jest raz zaplanowane to przynosi efekty. Przy czym, nawet jeśli jakaś kampania marketingowa się sprawdza i przynosi efekty, nie oznacza to, że nie można uzyskiwać jeszcze lepszych efektów albo że w niedługim czasie przestanie przynosić efekty. Najczęściej jest tak, że strategie należy zmieniać w zależności od zmian zachowań potencjalnych klientów oraz zmian na rynku.
-
Generowanie leadów jest nieskuteczne
Co ciekawe, są osoby, które uważają, że nie ma sensu podejmować działań mających na celu generowanie leadów, bo w rzeczywistości nie przynoszą one efektu. Prawidłowa strategia marketingowa zawsze generuje leady. Pamiętaj o tym.